Neuschwanstein

Idag kom vi fram till Schwangau där vi sover på en camping och i morgon ska vi åka upp till Neuschwanstein och kolla på slott.
Helt galet slott!

Det har Walt Disney tagit delar av till sin logga som alltid kommer upp i alla Disney filmer..

Men ikväll njuter vi bara av all god mat, öl och natur!

Lite av vad vi gjort

Har ju bara uppdaterat lite snabbt se senaste dagarna vad som hänt under våran resa till Italien men tänkte att jag skulle gå igenom lite mer vad vi gjort och vilka äventyr vi varit på. Om vi börjar med färjan så gick den mellan Malmö och Travemünde och tog 9 timmar, 9 långa timmar.. Det fanns tyvärr inte så mycket att göra på båten, en liten taxfree butik som bara var öppen en timme från det att båten gick och en timme från båten anlände. Lunch lagade de inte på båten utan det serverades bara en buffé en timme innan båten var framme, vilket vi inte visste, men som tur var serverade de varma smörgåsar som vi kunde köpa till barnen så de fick något i magen. Kanske inte så konstigt att det bara var vi och en barnfamilj till på båten. Som tur är åker vi på natten hem och har då hytt så vi kan sova oss igenom den resan.

När vi körde av båten på kvällen försökte vi köra så långt vi orkade, sen sov vi på en parkering utanför en bensinmack och då hade vi ca 60 mil kvar till Berchtesgaden där vårat första mål var. Så den dagen blev det mycket bilåkande, men på kvällen var vi framme och då avnjöt vi vuxna var sin schnitzel och barnen fick varsin hemmagjord hamburgare på en restaurang med utsikt över de otroligt vackra bergen. Den natten sov vi på en parkering mitt i staden.

Dagen efter så åkte vi till saltgruvorna i Berchtesgaden. Där fick man ta på dig en overall och hoppa på ett tåg som tog oss långt in i berget. Temperaturen där inne var 12 grader. Där hade vi en guide som visade oss runt. Sen fick man åka en slags rutchkana i trä där man sitter med träet mellan benen, svårt att förklara, kan lägga upp en bild senare. Det var på det sättet de förflyttade sig mellan de olika nivåerna i gruvan förr. Sen fick vi åka båt igenom ett bergsrum som var fyllt med vatten och där kunde man även smaka på vattnen, vilket smakade SALT! De håller än idag på att bryta salt ur dessa gruvor. Med yxa förr kunde de gräva sig fram 3 cm om dagen om de hade tur förr, med borr kunde de ta sig fram 2 meter och nu kan de komma 6 meter på en dag. Efter en timme nere i dessa gruvor var det dax att dra vidare och nu hade vi fått ett litet problem, gasolen började ta slut. Så vi stannade till på en mack och hon sa att om vi åkte 5 km tillbaka mot Berchtesgaden så kunde hennes chef fixa det för 20 euro, men vi hade ingen lust att åka tillbaka så vi fortsatte och tänkte att det tar vi på nästa mack, men då hade vi helt plötsligt kommit in i Österrike och där var det svårt att få tag på gasol. Vi var nog inne på minst 10 ställen men de sa bara att det var bättre att åka till Tyskland eller Italien.. Att vi inte åkte tillbaka de 5 km från början... Så mycket tid den dagen gick till att leta gasol och efter många timmar så hittade vi en flaska och fick då betala 30 euro.

Sen tyckte vi att vi inte ville åka de stora betalvägarna utan vi ville åka småvägar och se mer av naturen för den är helt makalös här. Så upp och ner i bergen på små vägar och rätt vad det var så kom det skyltar där det stod max 3 ton eller mindre.. Då var det bara att vända och försöka hitta någon annan väg. Gps är inte helt fel kan jag säga! Men tillslut drog klockan iväg lite mycket så när vi kom över i Italien tog vi autostrada ner till Riccione och då var vi där 01.00 och då var campingen stängd så vi tog en parkering den natten med.

På morgonen rullade vi in på camping Adria och den första jag ser är Arnaldo som jobbade där för 20 år sedan när jag var där sist. När vi checkat in så blev det frukost sen blev det stranden och där jobbade Stefano,och han var son till Silvano som hade stranden när jag var liten, så det mesta var precis som för 20 år sen. Barnen bara älskade att bada och leka i havet. Mitt på dagen gick vi och åt lunch, det blir alldeles för varmt mitt på dagen att ligga och sola så vid 15-16 tiden gick vi ner igen och badade i många timmar till. Havet var nog ca 28 grader varmt, helt underbart. Så det blev badande i 3 1/2 dagar innan vi började röra oss hemåt igen.

På hemvägen drog vi till San Marino och åkte i linbanan upp dit, 25 grade varmt den dagen och regn och åska hängde i luften men det gjorde inte så mycket för hade det varit sol hade nog inte barnen orkat med att gå där. Lucas ville göra ett karikatyr teckning av sig själv då en farbror satt och ritade och den blev jätte fin. Gick och kollade lite i affärer och letade matställen då vi var lite hungriga och när vi tog en pizzeria och satt oss så kom regnet och åskan, och när vi var färdiga så var regnet slut. Kollade mer affärer och Alexander köpte sig ett armborst och Lucas en pilbåge i trä (för barn) man kan nämligen köpa det mesta där uppe som knivar, kaststjärnor, knogjärn, samurajsvärd mm mm sen finns det mycket smycken, parfymer, väskor, klockor och annat smått och gott. Men definitivt värt ett besök!

Auchan

Inatt sov vi på en parkering utanför en stor mataffär som heter Auchan där det fanns gratis wifi men då har ju jag självklart bara 10% i batteri. Hmm.

Dagens planer ligger på att åka och kolla på slott i Tyskland, så idag lämnar vi Italien.

Skulle tydligen bli 31 grader idag, så ac är ju inte helt fel.

Igår var vi i San Marino vilket var jätte kul. Det är något jag rekommenderar om man ändå ska till Italien. Det finna allt möjligt där att köpa från kaststjärnor till sprit och fina väskor.

Nu börjar barnen bli rastlösa så får väl sluta skriva för stunden

Wifi

Fick tag på ett wifi nu på campingen i Italien. Slänger in lite bilder här. Åkte genom Tyskland till saltgruvorna i Berchtesgaden utanför Saltzburg. Sen tog vi och åkte lite bergspass i Österrike innan vi drog till Riccione där vi nu har badat i 4 dagar och ska nu till San Marino. Sen blir det att kolla runt lite i Tyskland några dagar. Allt funkar fin fint!

Färja

Nu är vi ombord på färjan och lämnar snart lilla Svedala bakom oss.

Hmm

Nu försvann det lite bilder så vi testar igen.

Kvällsbilder

Lite bilder från kvällen..

Solnedgång på ena sidan och månen på andra sidan husbilen.

https://cdn3.cdnme.se/4191334/6-3/pic_51ed8c4bddf2b351cf31a02a.jpg" class="image">

Nu är vi äntligen på väg.

Nu har vi äntligen kommit iväg.

Det tog sin tid ändå att packa in allt som skulle med, även om det i stort sett bara var kläder som skulle in, men man vill ju inte glömma något.
Sen är det ju inte bara till sig själv man måste packa utan måste tänka igenom så barnen får med allt de behöver.

Det är lite skillnad på när jag var liten och vi åkte till Italien i en liten Peugeot med full packning och tält plus 2 vuxna och 2 barn. Då var man glad att man hade med sig sin freestyle med ett kasettband med Roxette.
Nu har vi med iPad, iPhone, dator, tv, dvd filmer och massa leksaker.
Det som inte skiljer sig något är i alla fall att barnen tjatar och undrar när vi är framme. Det tog ju inte mer än 10 min från det att vi åkt tills frågan kom.

Första målet idag är Malmö, där vi sover över för att ta färjan till Travemünde i morgon.

Ny tvättad

Nu har vi tvättat av husbilen och städat ur han invändigt, så i morgon ska bara lite kläder in sen bär det iväg mot Malmö där vi tar båten över till Tyskland.

Hoppas kunna blogga under resans gång.
Har skaffat något som heter Fogg mobile som man ska kunna surfa med i Europa utan att det ska kosta skjortan, så jag hoppas att det funkar fint.

Nu är det bara att fundera igenom om allt är med så som pass, pengar, reg bevis mm, mm.
Viktigt oxå att kolla igenom vad som gäller för varje land man åker igenom, tex var det något land som krävde att man var tvungen att ha reflex väst tillgänglig från förarplatsen, så det har vi stoppat med oss en.

Finns säkert saker vi glömt men det mesta går ju att köpa under resans gång

Nu är den i alla fall tvättad och klar och det känns skönt.

Packa om..

Efter en vecka i Falun med husbilen så har vi faktiskt inte något direkt att klaga på när det gäller husbilen. Det enda som vi kan komma på är att det kanske är något mindre vattentank på denna än på den förra men inget stort bekymmer.

Idag åkte vi hem från Falun och de svenska mästerskapen i boule 2013, och man kan inte mer än säga att det varit ett lyckat SM för J och mig. Ett brons i dam singel och ett guld i mixt trippel för mig och ett silver i trippel och ett guld i mixt trippel för J. Så nöjda!

Jag körde de 30 milen hem med en liten lunch rast på en pizzeria i Ludvika sen fick vi även stanna till i Vretstorp, så jag kunde springa in och köpa Karintorps tomatdressing. Den är riktigt god, säljs dock inte här hemma, men finns nog på de flesta Ica butiker i Örebro län.

Nu är det bara att packa om för på måndag, bär det iväg mot sydligare breddgrader...

Lugnets camping

Efter ett par timmars åkande i lördags var vi framme i Falun. Vi bor på lugnets camping, precis utanför spelområdet.
Lördagen blev lugn. Ställde i ordning allt och sen blev det bara lite mat och prata med lite vänner innan det var dax för sängen.

På söndagen var det spel i mixt trippel. Det var jag, Johan och Thomas, och detta var våran första tävling ihop.
Vi förlorar det första mötet, men sen börjar vi tuffa på...
Mitt läggspel funkade sådär så vi ändrade om lite på våra positioner så J fick lägga istället för mig och då funkade det riktigt bra.
När vi kom fram till semifinal kände jag att nu började jag bli nervös... Men vi knep hem den oxå.
Finalen skulle spelas dagen efter kl 19 när mixt dubbeln var klar.

Mixt dubbeln spelade jag med Jimmy och det funkade fint i början men sen funkade inte mitt läggspel alls så den förlorade vi.

Bara hem och ladda om för final.
Vi mötte fjolårs vinnarna Jocke, Jessica och Rickard som var storfavoriter.

Våran plan var att få till de två första vändorna riktigt bra så vi får press på dom.
Och det fick vi.
Mitt läggspel gick från att varit helt kass på dagen till helt underbart på kvällen.
4-0 efter första rundan, 8-0 efter andra.
Med bra läggspel och bra skytte så blev siffrorna tillslut 13-3
Såå jävla glad!
Mitt första SM guld!

Sen blev det att fira guldet på kvällen och på tisdagen var det singel som skulle spelas.
Man spelade bara färdigt gruppen då och där gick jag vidare med två raka segrar, resterande matcher spelas idag, onsdag. På kvällen grillade jag och J och kollade lite på tv i husbilen och bara satt och mös.

Falun nästa.

Nu har vi börjat våran resa mot Falun för att spela SM i boule en hel vecka.

Detta blir ju den första längre turen med husbilen, vilket kanske passar bra nu då vi efter denna vecka drar mot Italien.
Kan vara skönt att veta att allt funkar ska och om man behöver inhandla något exta.

Igår packade vi hela dagen, och J försökte sig på att förstå hur våran parabol fungerade då vi inte fått igång tv:n förut, men upptäckte då att antennkabeln inte var hel så det var bara att byta ut den.
Då lyckades vi med att få in alla tyska kanaler men inte en enda svensk.. Kan bli en intressant vecka detta. Man kanske kan prata flytande tyska efter den här resan.

Vi tog en liten lunchrast vid Ikea, Marieberg och där inhandlade vi även en ny bäddmadrass till dubbelsängen i bak, samt lite godis till kvällarna.
Passade även på att köpa en till gasolflaska i Örebro då en kille sålde en billigt och det känns mycket skönare att ha 2, om den ena tar slut.

Nu har vi hamnat i en kö då en olycka inträffat framför oss, men det rullar lite hela tiden. Hoppas bara att det gått bra med de inblandade.

Funderar och planerar

Sitter och funderar och försöker planera ut våran resa till Italien men det är inte helt lätt. Det ända vi vet är att slut destinationen ska vara i Rimini, Riccione och att vi ska åka hem via Travemünde då min man ska spela en boule tävling där.

Detta kan bli spännande, men innan vi åker mot Italien ska vi åka en vecka upp till Falun och spela boule SM.
Resan dit börjar på lördag.

Europa

Läser på inför Europa resan...