Lite av vad vi gjort

Har ju bara uppdaterat lite snabbt se senaste dagarna vad som hänt under våran resa till Italien men tänkte att jag skulle gå igenom lite mer vad vi gjort och vilka äventyr vi varit på. Om vi börjar med färjan så gick den mellan Malmö och Travemünde och tog 9 timmar, 9 långa timmar.. Det fanns tyvärr inte så mycket att göra på båten, en liten taxfree butik som bara var öppen en timme från det att båten gick och en timme från båten anlände. Lunch lagade de inte på båten utan det serverades bara en buffé en timme innan båten var framme, vilket vi inte visste, men som tur var serverade de varma smörgåsar som vi kunde köpa till barnen så de fick något i magen. Kanske inte så konstigt att det bara var vi och en barnfamilj till på båten. Som tur är åker vi på natten hem och har då hytt så vi kan sova oss igenom den resan.

När vi körde av båten på kvällen försökte vi köra så långt vi orkade, sen sov vi på en parkering utanför en bensinmack och då hade vi ca 60 mil kvar till Berchtesgaden där vårat första mål var. Så den dagen blev det mycket bilåkande, men på kvällen var vi framme och då avnjöt vi vuxna var sin schnitzel och barnen fick varsin hemmagjord hamburgare på en restaurang med utsikt över de otroligt vackra bergen. Den natten sov vi på en parkering mitt i staden.

Dagen efter så åkte vi till saltgruvorna i Berchtesgaden. Där fick man ta på dig en overall och hoppa på ett tåg som tog oss långt in i berget. Temperaturen där inne var 12 grader. Där hade vi en guide som visade oss runt. Sen fick man åka en slags rutchkana i trä där man sitter med träet mellan benen, svårt att förklara, kan lägga upp en bild senare. Det var på det sättet de förflyttade sig mellan de olika nivåerna i gruvan förr. Sen fick vi åka båt igenom ett bergsrum som var fyllt med vatten och där kunde man även smaka på vattnen, vilket smakade SALT! De håller än idag på att bryta salt ur dessa gruvor. Med yxa förr kunde de gräva sig fram 3 cm om dagen om de hade tur förr, med borr kunde de ta sig fram 2 meter och nu kan de komma 6 meter på en dag. Efter en timme nere i dessa gruvor var det dax att dra vidare och nu hade vi fått ett litet problem, gasolen började ta slut. Så vi stannade till på en mack och hon sa att om vi åkte 5 km tillbaka mot Berchtesgaden så kunde hennes chef fixa det för 20 euro, men vi hade ingen lust att åka tillbaka så vi fortsatte och tänkte att det tar vi på nästa mack, men då hade vi helt plötsligt kommit in i Österrike och där var det svårt att få tag på gasol. Vi var nog inne på minst 10 ställen men de sa bara att det var bättre att åka till Tyskland eller Italien.. Att vi inte åkte tillbaka de 5 km från början... Så mycket tid den dagen gick till att leta gasol och efter många timmar så hittade vi en flaska och fick då betala 30 euro.

Sen tyckte vi att vi inte ville åka de stora betalvägarna utan vi ville åka småvägar och se mer av naturen för den är helt makalös här. Så upp och ner i bergen på små vägar och rätt vad det var så kom det skyltar där det stod max 3 ton eller mindre.. Då var det bara att vända och försöka hitta någon annan väg. Gps är inte helt fel kan jag säga! Men tillslut drog klockan iväg lite mycket så när vi kom över i Italien tog vi autostrada ner till Riccione och då var vi där 01.00 och då var campingen stängd så vi tog en parkering den natten med.

På morgonen rullade vi in på camping Adria och den första jag ser är Arnaldo som jobbade där för 20 år sedan när jag var där sist. När vi checkat in så blev det frukost sen blev det stranden och där jobbade Stefano,och han var son till Silvano som hade stranden när jag var liten, så det mesta var precis som för 20 år sen. Barnen bara älskade att bada och leka i havet. Mitt på dagen gick vi och åt lunch, det blir alldeles för varmt mitt på dagen att ligga och sola så vid 15-16 tiden gick vi ner igen och badade i många timmar till. Havet var nog ca 28 grader varmt, helt underbart. Så det blev badande i 3 1/2 dagar innan vi började röra oss hemåt igen.

På hemvägen drog vi till San Marino och åkte i linbanan upp dit, 25 grade varmt den dagen och regn och åska hängde i luften men det gjorde inte så mycket för hade det varit sol hade nog inte barnen orkat med att gå där. Lucas ville göra ett karikatyr teckning av sig själv då en farbror satt och ritade och den blev jätte fin. Gick och kollade lite i affärer och letade matställen då vi var lite hungriga och när vi tog en pizzeria och satt oss så kom regnet och åskan, och när vi var färdiga så var regnet slut. Kollade mer affärer och Alexander köpte sig ett armborst och Lucas en pilbåge i trä (för barn) man kan nämligen köpa det mesta där uppe som knivar, kaststjärnor, knogjärn, samurajsvärd mm mm sen finns det mycket smycken, parfymer, väskor, klockor och annat smått och gott. Men definitivt värt ett besök!